Malaysia Sebagai Pusat Kecemerlangan Perubatan


KERAJAAN BANTU PROMOSI PELANCONGAN PERUBATAN

Pulau Pinang 1 Mei - Kerajaan akan membantu mempromosikan pelancongan perubatan di luar negara melalui tiga kementerian dengan kerjasama Persatuan Hospital Swasta bagi menjadikan Malaysia sebagai sebuah Pusat Kecemerlangan Perubatan.

Menteri Kesihatan menjelaskan, tiga kementerian itu ialah Kementerian Kesihatan, Kementerian Perlancongan, dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

Beliau Berkata, promosi tersebut turut melibatkan 23 buah hospital swasta yang mempunyai pusat kepakaran masing-masing yang mampu manarik minat pesakit terutama dari negara-negara membangun.

Selain itu katanya, kerajaan juga akan berusaha untuk memendekkan masa menunggu giliran pembedahan di hospital swasta negara ini adalah cepat. Paling lama di institut Jantung Negara (IJN) adalah antara dua hingga tiga bulan.

"Hospital swasta lain mampu melakukan pembedahan secepat mungkin dan mereka juga mempunyai kepakaran dalam pelbagai bidang yang setanding dengan kepakaran dari luar negara," katanya semasa merasmikan Pusat Kepakaran CT-Scan dan MRI di Hospital Loh Guan Lye di sini hari ini.

Beliau berkata, Malaysia berupaya menyediakan pakej-pakej perubatan yang mampu dibayar oleh pesakit dari negara-negara jiran untuk mendapatkan perkhidmatan terbaik. Beliau memberitahu, MITI akan mengadakan lawatan perdagangan dan perniagaan di Bahrain dan Arab Saudi bersama-sama wakil Persatuan Hospital Swasta yang akan turut mempromosikan kemudahan perubatan di 28 buah hospital swasta di Malaysia.

Setakat ini katanya, Malaysia mencatat peningkatan jumlah pesakit luar negara yang mendapatkan rawatan di 13 buah hospital swasta daripada 30,000 orang pada tahun 1998 kepada 77,000 orang pada tahun1999. Bagaimanapun katanya, hanya enam buah hospital yang telah memberi laporan perolehnya iaitu RM10 juta pada tahun 1998 dan meningkat kepada RM15.8 juta pada tahun 1999.

Menteri Kesihatan memberitahu, promosi berasingan turut dijalankan oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan Melaka di negara-negara jiran termasuk Indonesia bagi menarik lebih ramai kedatangan pesakit. Beliau berkata, lima buah hospital swasta di Pulau Pinang berjaya menarik pesakit luar negara termasuk dari Indonesia, China, Brunei, Singapura dan Timur Tengah.

"Apabila ramai pesakit masuk ke negara ini bersama-sama keluarga masing-masing maka hal ini akan turut membantu sektor lain seperti pelancongan dan perindustrian," tambah beliau.


(Dipetik dan diubah suai daripada akhbar Utusan Malaysia)

No comments:

Post a Comment